Російська дезінформаційна кампанія має на меті породити "середовище безладу" в Україні та Європейському Союзі.
Для постійних слухачів польського суспільного мовника Polskie Radio дивними здались заголовки на сайті: "Незручна правда: ЄС обійдеться без Польщі" та "Україна залишиться поза ЄС".
Проросійські та євроскептичні наративи не віддзеркалюють звичне висвітлення медіа. Проте, на перший погляд, вебсайт виглядає цілком автентичним.
Уважний читач відразу зрозуміє правду, звернувшись до назви сайту - polskieradio.icu. Оригінальний домен Polskie Radio - це polskieradio.pl. Проросійські наративи поширюються через російський вебсайт-клон, який був створений з метою дезінформації.
Згідно зі статтею, опублікованою на вебсайті австрійського Міжнародного інституту преси та підписаною ним і трьома особами, цей інцидент, зареєстрований у квітні, є частиною ширшої "наполегливої" кампанії з дезінформації, яка триває два роки. Спостерігачі кажуть, що російські агенти створюють фальшиві вебсайти новин, які імітують авторитетні джерела і розміщують фальшиві історії на цих фальшивих сайтах.
"Визначити, що цей вебсайт є фальшивим, насправді досить важко, і саме тому він так ефективно функціонує, - зазначила Каміль Магніссаліс, яка відповідає за спостереження за порушеннями свободи преси в Європейській федерації журналістів (EFJ). - Для тих, хто не знає, це може стати серйозним джерелом дезінформації."
Міністерство юстиції США заявило у вересні, що такі вебсайти є частиною "керованих російським урядом іноземних кампаній зловмисного впливу", неофіційно відомих як Doppelganger з німецької назви людини, яка майже повністю ідентична іншій.
У той період Міністерство юстиції повідомило про затримання 32 веб-доменів, що були задіяні у кампаніях Doppelganger.
Сайти можуть мати вигляд європейських медіа, але насправді вони обманюють аудиторію, розповідаючи оманливі історії та поширюючи пропаганду. Цей контент часто активно розповсюджується в соціальних мережах, використовуючи рекламні кампанії або фальшиві акаунти.
"Це зазвичай пов'язано з політичними прагненнями, адже мета полягає в тому, щоб впливати на громадську думку, - зазначає Магніссаліс у інтерв'ю для Голосу Америки. - Зрештою, ці наративи вбираються у медіа-простір і залишають свій слід."
Консорціум з негайного реагування на медійну свободу (MFRR) представив російську дезінформаційну кампанію у своєму звіті з моніторингу медіа за перші шість місяців 2024 року. До складу консорціуму входять європейські спостерігачі, які займаються питаннями свободи преси, серед яких EFJ та IPI.
У 2023 році фальшиві статті займали значну частину матеріалів на псевдосайтах, згідно з дослідженням. У більшості випадків в атаках використовувалися технології штучного інтелекту, а також сфальсифіковані зображення та аудіозаписи відомих медійників.
Згідно зі звітом, такий контент дестабілізує довіру до новин і створює "клімат хаосу" для європейських читачів новин.
Домени для цих підроблених сайтів набували за допомогою криптовалюти, щоб захистити особу покупця. Згідно з інформацією з IPI, криптогаманці, які використовувалися, мали зв'язок з Росією.
"Вони дійсно майстерно приховують своє прагнення дезінформувати, – зазначив Карол Лучка, експерт з моніторингу та адвокації IPI у Східній Європі. – Їхня мета – створити враження, що за цими діями не стоїть Росія."
Операція Росії націлена на Україну, Польщу та Німеччину. Вона також була використана проти Франції влітку минулого року, коли було підроблено вебсайт відомої французької газети Le Monde під час президентських виборів.
Посольство Росії у Вашингтоні не відразу відповіло на запит Голосу Америки про коментар.
Незважаючи на те, що ця кампанія охоплює всю Європу, її перші сайти-двійники з'явилися в Україні. Вони намагаються впливати на громадську думку стосовно війни між Росією та Україною, зазначає Лучка.
За словами Лучки, неправдиві історії на цих сайтах передусім проштовхували один із трьох наративів: про те, що Україна програє війну, що в України закінчуються ресурси, або що український уряд корумпований.
До 2022 року Росія публікувала дезінформацію переважно російською мовою. Сучасна кампанія-двійник, однак, адаптує свою мову до цільової країни. "Ця різниця змушує аудиторію вірити тому, що вона читає", -- каже Лучка Голосу Америки.
"Тактика дезінформації, яку використовує Росія, стає дедалі більш складною і досконалою, - зазначив він. - Це свідчить про те, що їхня ефективність зростає, на жаль."
Фейсбук став ключовим чинником у розповсюдженні цих сайтів та дезінформації, зазначив Лучка, вказавши на те, що це головна соціальна мережа, через яку українці отримують інформацію.
Згідно з інформацією World Population Review, приблизно 54% українців активно використовують Facebook.
Це ставить під загрозу великі технологічні корпорації, такі як Meta, яка володіє Facebook, зазначає Магніссаліс з EFJ. Вона підкреслює, що ці платформи повинні брати на себе відповідальність за контроль за дезінформацією, що з'являється на їхніх ресурсах, включаючи дані, що надходять від російських джерел.
"Вони просто створюють підроблені облікові записи та поширюють посилання на ці вебсайти, -- сказала Магніссаліс. -- Це не нове, але створює проблеми".