"Ваша репутація є ключовим фактором, який суттєво зменшує час на закриття вакансій," – зазначила Людмила Горова, директорка з управління персоналом компанії "Агропросперіс".

Група компаній "Агропросперіс" займається фінансуванням виробництв та експорту агропродукції, включаючи пшеницю, сою, ріпак, кукурудзу та соняшник, в Україні з 2007 року. Під їх управлінням перебуває 280 тисяч гектарів землі. У рамках обговорення кадрових питань під час повномасштабної війни, ми звернулися до Людмили Горової, директорки з управління персоналом компанії, щоб дізнатися про їхні підходи до пошуку нових талантів, підтримки місцевих громад, підвищення заробітних плат та навчання фахівців.

У вересні 2024 року в Україні нестача робочої сили стала найзначнішою перешкодою для бізнесу. Чи зіткнулася з подібною ситуацією компанія "Агропросперіс"? Як ви вважаєте, які основні фактори сприяли поглибленню кадрового дефіциту в Україні за останні два з половиною роки?

В даний час, коли ми займаємося пошуком нових співробітників для відкритих позицій, спостерігаємо, що загальна кількість кандидатів значно знизилася у порівнянні з періодом до початку повномасштабного вторгнення. Це явище є спільним для усіх підприємств. Проте, це не є найголовнішою проблемою. Основний виклик полягає у війні та невизначеній ситуації, в яких бізнес змушений функціонувати і розробляти свої стратегії розвитку. З самого початку конфлікту ми активно працюємо над збереженням нашого персоналу.

На ситуацію з дефіцитом робочої сили суттєво впливає еміграція, оскільки, за попередніми оцінками, відправилися за межі країни 6-8 мільйонів осіб. Серед них – найбільш активна частина населення, яка прагне знайти роботу, зокрема молодь і люди середнього віку. Крім того, мобілізація та загроза призову також грають важливу роль, оскільки багато чоловіків виявляють нерішучість щодо офіційного працевлаштування.

Численні великі компанії активно підтримують ідею економічного бронювання, і в парламенті вже представлено декілька відповідних законопроектів. Як ви вважаєте, як впровадження економічного бронювання може вплинути на ситуацію на ринку праці?

Я підтримую ініціативу запровадити економічне бронювання. Так ситуація зміниться на більш прогнозовану для компаній, які розраховують бізнес-плани, покладаючись на ключовий персонал. Ми ніколи не знаємо достеменно, чи забронюють на наступний період працівників, які нам життєво потрібні, чи ні. До того ж, у нас постійні зміни. Ризики, що мобілізують працівників, які нам потрібні для посівної або роботи на елеваторах для здійснення подальшого експорту агропродукції.

Перед початком масштабного військового конфлікту компанії активно співпрацювали з вищими навчальними закладами, залучаючи молодь через різноманітні програми стажувань, стипендій та практичних курсів. Які кроки у цьому напрямку робить "Агропросперіс", щоб залучити нових фахівців?

Для нас найкраще працюють рекомендації колег. Це наш найпотужніший спосіб залучення нових талантів. Люди, яких рекомендують, вже лояльні, вмотивовані, знають про компанію з першоджерела, дійсно прагнуть у нас працювати. Всі вакансії спочатку оголошуємо на внутрішніх ресурсах і передусім розглядаємо кандидатів від наших працівників. На стажування беремо людей знову ж таки за рекомендацією: це діти наших орендодавців, колег, їхніх знайомих - студенти старших курсів, випускники, молоді фахівці.

Нас відрізняє репутація стабільної і надійної компанії, яка невпинно розвивається, що робить нас привабливими для молоді, яка активно шукає можливості для стажування. Ми здебільшого здійснюємо свою діяльність у сільській місцевості, зокрема в таких регіонах, як Вінниччина, Хмельниччина, Чернігівщина та Сумщина. У цих громадах всі добре знають одне одного, а наші підприємства часто відіграють ключову роль у формуванні місцевого бюджету. Саме тому наша репутація працює на нас, що значно прискорює процес заповнення вакансій.

Якою є значущість залучення студентів університетів та коледжів на практику чи стажування для компаній у сучасному світі? Чи має це вплив на загальний кадровий ландшафт?

На мою думку, це слід робити з дитсадочка і зі шкіл, що ми і втілюємо в життяз 2007 року, коли наша 41 (на сьогодні) агрокомпанія почала вести виробництво на 280 тис. га. Наша мета - щоби люди хотіли жити і працювати в селі, і всі наші соціальні проєкти скеровані на її досягнення.

Наші соціальна програма працює на те, щоб робити життя в селі зручнішим, цікавішим, різноманітнішим. З початку роботи в Україні та дотепер у цей напрям інвестовано понад 20 млн доларів США. Протягом поточного року у громадах, де працюємо, ми систематично підтримували сільські та районні бібліотеки, передаючи набори книг-класики української та світової літератури у партнерстві з "Видавництвом Старого Лева", посилювали юнацький командний спорт; допомагали фельдшерсько-акушерським пунктам, закладам освіти, колективам художньої самодіяльності, піклувалися про людей похилого віку, встановлювали зупинки громадського транспорту. З перших днів війни діє Благодійний фонд "Агропросперіс", який на сьогодні надав допомогу постраждалим від війни працівникам та орендодавцям на загальну суму 28,8 млн грн. Загалом реальну підтримку відчули 2 722 заявників та їхніх рідних. Переважно, йдеться про кошти на товари першої необхідності, ремонти домівок після влучань ворожих снарядів, допомогу на переїзд до безпечніших регіонів країни.

Оскільки нестача кадрів стає все більш гострою упродовж останніх років, багато компаній обирають стратегію внутрішнього навчання, щоб сформувати необхідну команду спеціалістів. Чи є у вашій організації потреба в розвитку навичок працівників?

Ми вже давно закриваємо потреби в навчанні переважно власними силами. Маємо особливість: наші працівники є досить унікальні. Майже всі вони універсальні, тобто володіють більше, ніж одним фахом або спеціалізацією. Ми приймаємо на роботу людей, здатних до навчання, і навчаємо їх самостійно за нашими алгоритмами, розробленими всередині компанії. Це не стільки формальні курси, програми, тренінги, скільки навчання на робочому місці.

Питання навчання працівників для нас дуже актуальне. Ми живемо в світі, який постійно змінюється, а разом з ним змінюється ситуація в країні, на ринку, на світових ринках. Світ все більше діджиталізується, тому навіть від робочих спеціальностей вже вимагаються нові знання й навички. В аграрній сфері сучасний комбайн вже зовсім не той, який ви побачите на сторінках старих підручників. І сучасний елеватор зовсім інший, і методи зберігання і відбору проб зерна суттєво змінилися. Тому для руху вперед навчання працівників -- одне з головних завдань бізнесу.

Поділіться, будь ласка, інформацією про програми, курси та тренінги, які ви пропонуєте своїм працівникам. Яка мета інвестування в освіту, і які результати ви очікуєте від цього процесу?

Сьогодні в глобальному масштабі спостерігається тенденція до lifelong learning, тобто безперервного навчання протягом усього життя. І наша компанія активно підтримує цей тренд, щороку впроваджуючи нові технології та рішення, такі як електронні черги на елеваторах та HR-боти в месенджерах. Кожне нововведення вимагає навчання. Наприклад, у сфері виробництва необхідно постійно організовувати навчання з питань охорони праці. Від початку пандемії COVID-19, та враховуючи розташування наших підприємств у різних регіонах, ми реалізували систему онлайн-навчання через наш внутрішній АП-Портал. Ця дистанційна платформа забезпечує повний цикл навчання та тестування, інтегруючи структури всіх компаній групи і всіх співробітників — від трактористів до керівників, а також забезпечує доступ до єдиної бази знань.

Навчальний процес реалізується різними методами. Іноді він має класичний формат, що включає слайди, приклади, ілюстрації та контрольні завдання в кінці. Окрім того, існує безліч коротких відео-інструкцій, які охоплюють основні технологічні процедури. Їхня мета — швидко надати працівникові чіткий покроковий план дій у польових умовах. Кожному новому співробітнику призначають обов'язкові навчальні курси, залежно від його посади. Далі в АП-Порталі організовані щорічні тестування або оновлення знань за кожним напрямком, якщо в діяльності певної категорії працівників відбулися зміни.

Безумовно, ми також організовуємо очні тренінги, адже нічого не може зрівнятися з перевагами живого спілкування. З огляду на нашу специфіку, навчання новим знанням і навичкам часто проходить безпосередньо на місцях – у полях, на технічних базах або в майстернях. Починаючи з 2022 року, нашими основними темами для керівників стали питання лідерства в умовах війни. Ми також акцентуємо увагу на навчанні співробітників наданню першої домедичної допомоги, самодопомоги та практиках психологічної стійкості. Інвестування в навчання — це безпосереднє інвестування в розвиток бізнесу.

Не є новиною, що для бізнесу завжди є важливим питання збереження ключових працівників — менеджерів середньої та вищої ланки, технічних експертів, фінансистів з великим досвідом і галузевих спеціалістів. Чи приділяєте ви увагу їхній мотивації, можливостям кар'єрного розвитку в межах компанії? Чи стимулюєте ви своїх фахівців до спільного зростання разом із бізнесом?

Безумовно, питання утримання цінних кадрів є для нас актуальним. Згідно дослідженням задоволеності персоналу, які проводимо щорічно, наші працівники найбільше цінують стабільність компанії. Тому регулярно проводимо онлайн-етери з керівництвом, інформуючи персонал про фінансовий стан компанії, виплачуємо заробітні плати вчасно та в повному обсязі, щорічно підвищуємо зарплати та виконуємо всі зобов'язання перед працівниками навіть під час війни.

Наша основна мотиваційна ініціатива - це Партнерська програма, яка викликає у нас гордість і здобула популярність не лише в Україні, а й за її межами. Вона відкриває для співробітників можливість інвестувати власні кошти в нашу компанію та отримувати прибуток від своїх вкладень. Це оптимальний варіант залучення працівників, які сприймають бізнес як свою власну справу.

В Україні наша Партнерська програма отримала нагороду "HR-бренд Україна" у 2016 році. У 2021 році кейс, пов'язаний із цією програмою, був доданий до бібліотеки однієї з провідних міжнародних бізнес-шкіл – INSEAD, яка містить більш ніж 2 300 навчальних сценаріїв з різних куточків світу.

Фахівці з управління персоналом часто зазначають, що фінансова винагорода не є ключовим фактором, який спонукає працівників залишатися у компанії. Проте, ринкові ставки зарплат завжди грають важливу роль. Чи здійснюєте ви підвищення зарплат для своїх співробітників, або маєте намір це зробити в найближчому майбутньому? Які, на вашу думку, наслідки має поточний рівень заробітної плати на загальну ситуацію з дефіцитом кадрів?

У "Агропросперіс" ми щорічно здійснюємо аналіз заробітних плат. Незалежно від викликів, які принесли пандемія COVID-19 та війна, ми беззастережно виконуємо всі свої зобов'язання перед співробітниками. Компанія постійно проводить перегляд заробітних плат, забезпечуючи їх своєчасну та повну виплату. На наступний рік також заплановано оновлення зарплат, як це робилося раніше. В умовах нинішньої ситуації з нестачею кадрів, рівень заробітної плати має значний вплив, оскільки війна змусила людей зосередитися на базових потребах, серед яких пріоритетною стала потреба в безпеці. Своєчасна виплата заробітної плати — це, перш за все, питання безпеки для наших працівників.

Related posts