Бізнес на "Укрзалізниці": де ж поділися квитки на поїзди і чому їх так важко придбати?
Куди діваються квитки в додатку та касах "Укрзалізниці"? Чому їх важко придбати навіть у день старту продажу? Чи справді в Україні існує ціла система перекупників?
Як вони працюють, що кажуть в "Укрзалізниці" і як все ж можна купити квиток на поїзд, розповіли журналісти в ексклюзиві TSN.ua.
Здобути квиток на потяг "Укрзалізниці", особливо для міжнародних поїздок, стало справжнім викликом. Пасажири активно висловлюють невдоволення: останнім часом знайти квитки на будь-який маршрут "Укрзалізниці" стало вкрай складно, а іноді навіть і зовсім неможливо. Особливо це стосується потяга Київ-Варшава, який вже встиг отримати прізвисько "потяг-привид".
Куди ж діваються квитки з продажу в касах і на офіційному сайті УЗ, і як комусь вдається їх все ж придбати? Найважливіше питання — хто ж на цьому заробляє?
Наші колеги з проєкту Хапуга.UA провели власний аналіз ситуації! Офіційна позиція "Укрзалізниці" стосовно нестачі квитків виглядає так: обсяги пасажирських перевезень зростають, але кількість вагонів щороку зменшується. Зокрема, Олександр Перцовський, керівник департаменту пасажирських перевезень, запевняє, що "Укрзалізниця" активно веде боротьбу з перекупниками. Наприклад, верифікація користувачів через застосунок "Дія" є важливим елементом системної протидії перепродажу.
Станом на сьогодні в мобільному додатку "Укрзалізниці" виявлено та заблоковано приблизно сім тисяч акаунтів, які підозрюються у шахрайстві. Варто зазначити, що користувачі, які надають дані зі свого додатку "Дія" в обмін на обіцянки отримання квитків або фінансових винагород, ризикують не лише втратити доступ до свого облікового запису, але й назавжди позбуться можливості легально купувати квитки.
За словами Олександра Перцовського, квитків наразі немає через великий попит і відсутність альтернативних способів пересування. "Укрзалізниця" нібито знайшла спосіб вирішити проблему з перекупниками, запровадивши верифікацію особи під час купівлі квитків на міжнародні маршрути. Проте знайти квитки все ще надзвичайно складно — ані за кілька днів, ані за кілька тижнів до подорожі. На офіційному веб-сайті та в мобільному додатку УЗ не вдалося знайти квитків на потрібну дату, і навіть на дати, що передують чи настають після, вони також відсутні. Тому спробуємо пошукати можливості на залізничному вокзалі. У міжнародних касах "Укрзалізниці" повідомляють, що квитки слід шукати за 20 днів до запланованої дати поїздки.
Навіть у ті моменти, коли "Укрзалізниця" рекомендує купувати квитки, робота застосунку додає адреналіну, зазначає журналістка, адже час йде на секунди. Користувачі скаржаться на помилки, що виникають під час процесу покупки. А може, проблеми з системою бронювання — це не недолік, а особливість? Можливо, "Укрзалізниця" просто тримає нас у напрузі, щоб наші подорожі стали ще більш захоплюючими. Проте багато людей відзначають, що придбати квитки на потяг Київ-Варшава з польського боку набагато простіше, ніж через саму "Укрзалізницю".
Наші колеги вирушили навіть до Польщі, щоб перевірити в касах польської залізниці, чи відповідає це дійсності. Проте й там журналістів спіткало чергове розчарування. Польські представники стверджують, що з українського боку купівля квитків має бути значно простішою.
Втім, ані на офіційних сайтах чи у додатку, ані в міжнародних касах української чи польської залізниці квитків не знайти. Так а як же це вдалось нашим зіркам та блогеркам, які залишають щасливі відгуки в Мережі, поки простим людям доводиться цілодобово вистежувати квитки на закордонні напрями і врешті-решт їхати автобусом? Тож журналісти поспілкувалися і з тими, хто може собі дозволити користуватися послугами перекупів та купляє невловимі квитки втридорога.
Окрім того, пасажири потягу Київ-Варшава також поділилися інформацією про перекупницю з журналістами. Здається, що її репутація вже стала широко відомою.
На сторінці, яку поширили медіа, можна знайти безліч відгуків від різних покупців. Здивує, що власник цієї платформи, який активно підтримує людей у пошуку необхідних квитків, чомусь залишається невідомим.
Втім, на скриншоті, який показали пасажири, була вказана картка, на яку покупці перераховували кошти за квиток. Журналісти перевірили його і дізнались, що власниця картки -- київська косметологиня. Аби дізнатись про її роль у схемі -- йдуть до неї на прийом.
Тож знайомтеся: перекупниця -- Ярослава Хрестина. Квитками вона барижить, судячи з кількості відгуків у її соцмережах, не перший рік, тож клієнтів за цей час назбиралось достатньо. Тут задіяний і Тікток, і Інстаграм та навіть інтеграційна реклама у популярних блогерів. Але ж звідки ж вона бере квитки, якщо їх неможливо знайти -- як наші колеги особисто пересвідчились -- ані на сайті, ані у касах ні в Києві, ні за кордоном?
Отже, це питання поставили дівчині особисто, але перед цим журналісти звернули увагу на цікаву деталь: пані Ярослава родом з Рубіжного, міста в Луганській області, сусіднього з Сєвєродонецьком. Саме звідти походить пан Перцовський, який відповідає за продаж квитків у "Укрзалізниці". Чи не є це випадковістю? Чи, можливо, топменеджер залізниці просто надає своїй знайомій доступ до обмеженої кількості квитків? Враховуючи статус цієї особи, в це важко повірити. Але журналісти не могли не запитати Ярославу про це. Вона стверджує, що не знайома з ним. Але як саме їй вдається отримувати настільки дефіцитні квитки? І при цьому вона продає їх в значних обсягах! Ось вона демонструє загальну кількість реалізованих квитків за менш ніж півроку, а тут анонсує, що має в своєму розпорядженні. Масштаби вражають, чи не так?
Олег Васильєв, транспортний аналітик і автор блогу "Залізні магістралі", намагався розкрити секрети, як перекупники здатні швидко захоплювати всі квитки.
Особистість перекупниці покупцям невідома, втім ХрЕстина, що цікаво, засвітилась навіть в російських ЗМІ, де її згадують як "учасницю замаху" та "агентку СБУ", яку ФСБ підозрює в підриві автомобіля експідполковника СБУ Василя Прозорова, що стався пів року тому. Питання, як саме звичайна дівчина з Сєвєродонецька нібито пов'язана зі Службою безпеки, лишається відкритим. Без ґрунтовної відповіді залишилось і питання масового перепродажу квитків, адже в розмові пані Ярослава заперечує наявність будь-яких схем. Все нібито чисто й прозоро - каже, квитки купляє так само, як і інші користувачі, але чомусь у них не виходить, відтак звертаються до неї по допомогу й вона їм люб'язно допомагає.
Журналісти зазначають, що важко повірити у виправдання пані Хрестіної. Сумніви викликає той факт, що одна особа могла б так безперешкодно і в таких обсягах перепродавати квитки. Існує ймовірність, що тут має місце певна схема, тому журналісти вирішили звернутися до правоохоронних органів та "Укрзалізниці", намагаючись привернути їхню увагу. Незважаючи на всі пояснення керівництва УЗ, ситуація залишається незмінною: квитків немає, а перекупники продовжують активно діяти. Згодом стало відомо, що проти цієї дівчини було відкрито кримінальне провадження після публікації матеріалу.
Тобто виходить, що жодної магії немає, є лише порушення правил користування УЗ та відкрите кримінальне провадження проти перекупниц і її спільників. Така собі одвічна боротьба, як двигун прогресу, між перекупниками та "Укрзалізницею". А ось що каже Олексій Пугач - керівник проєктів пасажирського напряму АТ "Укрзалізниця".
Боротьба з перепродажем завжди є делікатним питанням, адже ми намагаємося врівноважити інтереси як користувачів, так і перекупників. Постійно виникає дилема: до якого моменту слід тиснути на цю ситуацію. Наприклад, ми могли б просто скасувати можливість повернення міжнародних квитків, як це роблять деякі авіакомпанії - купив квиток, і повернення вже не передбачено. Якщо б ми обрали такий підхід, то в перший день усі, хто придбав квитки, залишилися б з ними, а далі жодних квитків не було б ні в перекупників, ні в продажу. Тобто все б зводилося лише до першого дня.
Тож, хто переможе в цій нескінченній грі - "Укрзалізниця" зі своїми новими механізмами боротьби чи перекупники, що завжди на крок попереду? Важко сказати. Одне зрозуміло точно - наразі ця весела реальність залишається з нами: система модернізується, контролі посилюються, а квитки однаково зникають за секунди. Для розуміння на онлайн-продажі припадає понад 86% усього обсягу проданих "Укрзалізницею" квитків, 50% - продані в застосунку. Загалом застосунок налічує понад 3 млн користувачів, 8 тисяч з яких були заблоковані. З них понад 2 тисячі, так би мовити, "унікальні" користувачі, які мали верифікацію через "Дію". Закуповувати квитки заздалегідь і "малювати" на них потрібні прізвища, за словами Олександра Перцовського, зараз перекупам просто б не вдалося.
Змінити прізвище на квитку неможливо, і це викликало чимало проблем. Бували ситуації, коли деякі особи намагалися підробити квиток у фотошопі, замінюючи ім'я. Однак таких людей ми вимушені були висаджувати, що часто супроводжувалося емоційними сплесками: "Як так, я ж оплатив цей квиток!" Оскільки ми маємо дані з реальними іменами, під час посадки це легко перевірити.
Отже, насправді система продовжує розвиватися і стає все більш складною для перекупників. Проте, користувачі в Інтернеті все ще висловлюють невдоволення: під час відкриття продажів о 9:00 сайт не справляється з навантаженням і часто дає збої. Причини цього явища пояснила Вікторія Галатін, заступниця директора IT-відділу АТ "Укрзалізниця".
"Коли людина постійно звертається, вона несе навантаження. Таких користувачів занадто багато, особливо під час відкриття продажу квитків о 8 годині, коли відкривається внутрішнє сполучення, і о 9 годині ранку, коли відкривається міжнародне. Просто аномальна кількість запитів. Також намагаємося аналізувати кожен у нас збійний процес, кожен етап, коли просіла система і працездатність, що саме на це вплинуло. Якщо бачимо, що десь вмілий користувач дуже влучно обходить навіть встановленні ЛОГ-контролі й обмеження, звісно, ми збільшуємо їх. Але збільшуємо, щоб не нашкодити користувачеві, але упередити дії будь-яких зловживань".
Ось що цікаво: коли звичайні користувачі стикаються з зависаннями системи, перекупники, здається, без проблем обходять ці труднощі, зазначають журналісти. Можливо, їх здатність уникати ЛОГ-контролю є ключем до їх успіху? Залишається сподіватися, що наступні покращення системи принесуть вигоду саме нам, а не тим, хто вже давно освоїв усі її вразливості.
Нагадуємо, що "Укрзалізниця" уважно контролює ситуацію, пов'язану з будь-якими маніпуляціями з квитками.